College van burgemeester en schepenen / vast bureau 2025-2030

Op deze pagina


 

Wat is er nieuw sinds het nieuw decreet lokaal bestuur?

Het nieuw decreet lokaal bestuur zorgt ervoor dat het vast bureau gelijkgesteld wordt aan het college van burgemeester en schepenen. Hierin werd ook bepaald dat de leden identiek moeten zijn aan deze van het college van burgemeester en schepenen. 

We spreken wel van het lokaal bestuur Nijlen maar de beslissingen blijven opgesplitst. Zo beslist het college van burgemeester en schepenen over gemeentelijke dossiers en het vast bureau over dossiers van OCMW.

Werking van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau

Naast de burgemeester zijn er in Nijlen 6 schepenen, waarvan één ook de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) is. De Nijlense burgemeester is lid van N-VA - Nieuw Nijlen. Daarnaast telt het huidige college 4 schepenen van N-VA - Nieuw Nijlen en 2 schepenen van Voor 2560. Het college / vast bureau komt wekelijks samen op maandag. Deze vergadering is niet openbaar. U kan deze bijgevolg niet bijwonen.

Wil je de kalender, agenda of de besluiten bekijken van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau? Dan kan je HIER terecht.

Taken van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau

De belangrijkste taak van het college / vast bureau is het voorbereiden van de gemeenteraad / OCMW-raad en het uitvoeren van de raadsbeslissingen. Daarnaast zijn er specifieke bevoegdheden, zoals het aanstellen van personeel en het beheren van het gemeentelijk budget.

Taakverdeling van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau

Het college van burgemeester en schepenen/vast bureau kan enkel samen (collegiaal) beslissen. Schepenen kunnen dus niet individueel beslissen. Om praktische redenen is er wel een taakverdeling en heeft elke schepen specifieke bevoegdheden. Deze vindt u terug wanneer u op de foto van een lid van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau klikt.

Samenstelling college van burgemeester en schepenen / vast bureau

aangewezen-burgemeester Leo Verelsschepen Victor De Groofschepen Charlotte Batsschepen Manuela Verbist

N-VA - Nieuw Nijlen

Centraleweg 3
2560 Nijlen

0497 59 20 78

leo.verelst@nijlen.be

Bevoegdheden:
Algemeen beleid, personeelsbeleid, Veiligheid (brandweer en politie), dienstverlening, handhaving, digitalisering, innovatie, ict

Voor 2560

0474 38 12 19

victor.degroof@nijlen.be

Bevoegdheden:
Financiën, mobiliteit, openbare werken, AGB, erediensten, organisatiebeheersing




N-VA - Nieuw Nijlen

charlotte.bats@nijlen.be

Bevoegdheden:
Jeugd, onderwijs, sport en cultuur, vrije tijd en evenementen


 

 

N-VA - Nieuw Nijlen

Koningin Astridlaan 12
2560 Nijlen

0491 07 43 24

manuela.verbist@nijlen.be

Bevoegdheden:
Milieu en natuur, afvalbeleid en openbaar groen, communicatie, participatie, buurtwerking, dierenwelzijn

schepen Jan Verbraeckenschepen Kristof Verreydtvoorzitter BCSD Katrijn Verlinden 

N-VA - Nieuw Nijlen

Laurys Gewatstraat 79
2560 Nijlen

0475 75 31 44

jan.verbraecken@nijlen.be

Bevoegdheden:
Senioren, lokale economie en markten, landbouw, toerisme, plattelandsbeleid, ontwikkelingssamenwerking

N-VA - Nieuw Nijlen

0484 28 66 23

kristof.verreydt@nijlen.be

Bevoegdheden:
Ruimtelijke ordening, patrimonium, onroerend erfgoed, energie, duurzaamheid en waterbeleid



Voor 2560

Smoutmolendreef 36
2560 Kessel

0477 46 16 89

katrijn.verlinden@nijlen.be

Bevoegdheden:
Sociaal beleid, gezondheid, sociale huisvesting, kinderopvang en gezin