Stedenbouwkundig Attest
Mondeling verkregen stedenbouwkundige informatie heeft geen juridische waarde. Als u de inlichtingen over een perceel, gelegen in het Vlaamse Gewest, bevestigd wil zien, dan kan u een stedenbouwkundig attest aanvragen. Zo heeft u meer zekerheid.
Wat is dit?
De bevindingen van het stedenbouwkundig attest kunnen bij het beslissende onderzoek over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning of een verkavelingsvergunning niet worden gewijzigd of tegengesproken, voor zover:
- in de periode van gelding van het stedenbouwkundig attest geen sprake is van substantiële wijzigingen aan het betrokken terrein of wijzigingen van de stedenbouwkundige voorschriften of de eventuele verkavelingsvoorschriften
- de verplicht in te winnen adviezen of de tijdens het eventuele openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen geen feiten of overwegingen aan het licht brengen waarmee bij de opmaak van het stedenbouwkundig attest geen rekening werd gehouden;
- het stedenbouwkundig attest niet is aangetast door manifeste materiële fouten.
Let op ! Een attest is nog geen stedenbouwkundige vergunning, en de erop vermelde informatie inzake bestemming en de opgelegde voorwaarden blijft slechts twee jaar geldig, te rekenen vanaf de uitreiking van het attest.
Hoe aanvragen?
Om een stedenbouwkundig attest aan te vragen hebt u geen architect nodig. U hoeft ook geen eigenaar van de betrokken grond te zijn. Het attest wordt verleend op basis van een door u opgemaakt dossier. Zodat u meer zekerheid kan verkrijgen over de bouwmogelijkheden op een bepaald perceel.
- Dossier samenstellen: De dossiersamenstelling hangt af van het onderwerp waarvoor je een stedenbouwkundig attest aanvraagt. In het formulier van de Vlaamse regering 'Aanvraag van een stedenbouwkundig attest' zijn de toe te voegen documenten duidelijk vermeld.
- Dossier indienen: De aanvraag van een stedenbouwkundig attest verloopt nog steeds op papier. Het aanvraagformulier en de nodige stukken dienen in viervoud via een aangetekend schrijven te worden gericht aan het college van burgemeester en schepenen t.a.v. Team Omgeving, Kerkstraat 4, 2560 Nijlen, of tegen ontvangstbewijs aan het onthaal op het gemeentehuis afgegeven te worden.
- Dossierverloop: Voor een stedenbouwkundig attest is er geen wettelijke termijn voorzien zoals bij omgevingsvergunningsaanvragen. Er is enkel een niet-bindende ordentermijn. Er dient gerekend te worden op ruim 60 dagen om de beslissing in ontvangst te kunnen nemen.
Wat meebrengen?
U kan hier het aanvraagformulier vinden. U moet het stedenbouwkundig attest aanvragen bij de instantie die bevoegd is voor het afleveren van een stedenbouwkundige vergunning. Voor particulieren is dit bijna altijd de gemeente.
Wat kost dit?
Met ingang van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op de dossierkosten bij omgevingsvergunningsaanvragen en andere administratieve stukken inzake ruimtelijke ordening en milieu.
Voor meer informatie kan u het retributiereglement raadplegen: Retributiereglement op de dossierkosten bij omgevingsvergunningsaanvragen en andere administratieve stukken inzake ruimtelijke ordening en milieu.
Regelgeving
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.